Επικοινωνία
MENU
Επικοινωνία
Live Chat

Για οποιαδήποτε απορία επικοινώνησε ζωντανά με έναν εκπρόσωπό μας Δευ-Παρ: 09:00 - 18:00

ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ ΣΤΟ ΚΑΛΑΘΙ
ΕλλάδαΚύπρος
Τιμή: 

Νέοι κανόνες για την πτήση των drones

Οκτ 17 2016
Η συνεχής χρήση των drones σε πλήθος εφαρμογών περνά σε νέα φάση αφού πλέον θα υπάρχουν κανόνες για την πτήση τους, με τη χώρα μας να εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς οδηγίες.
Νέοι κανόνες για την πτήση των drones
Τα drones, ειδικά στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, έχουν κατακλύσει τον ουρανό και η συζήτηση για ένα πλαίσιο κανόνων που θα διέπει τη χρήση τους έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό. Στην Ευρώπη, όπου οι κανόνες είναι γενικά πιο αυστηροί δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί ένα γενικό πλαίσιο για όλες τις χώρες, ωστόσο κάποιες, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες οργανισμών για την αεροπλοΐα και την ασφάλεια πτήσεων, έχουν ήδη προχωρήσει στη θέσπιση κανόνων. Χωρίς καθυστερήσεις, στις χώρες που έχουν πάρει τα μέτρα τους περιλαμβάνεται και η Ελλάδα με το νέο κανονισμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ από τις 30/9/2106.



Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει όλα όσα πρέπει να γνωρίζει κάποιος που θέλει να αποκτήσει drone για προσωπική ή επαγγελματική χρήση καθώς καλύπτει θέματα ασφάλειας, προστασίας δεδομένων, ιδιωτικότητας, προστασίας περιβάλλοντος και άλλα.

Ο κανονισμός αυτός περιλαμβάνει όλα όσα πρέπει να γνωρίζει κάποιος που θέλει να αποκτήσει drone, ή σε ελληνικά «σύστημα μη επανδρωμένου αεροσκάφους» (ΣμηΕΑ), για προσωπική ή επαγγελματική χρήση. Καθώς τίθενται θέματα ασφάλειας, προστασίας δεδομένων, ιδιωτικότητας, προστασίας περιβάλλοντος και άλλα, η γνώση των κανόνων από τους ιδιοκτήτες και χειριστές drones είναι επιτακτική, καθώς στην περίπτωση επαγγελματικής χρήσης υπάρχουν αρκετές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως π.χ. η εκπαίδευση του χρήστη και η ασφαλιστική κάλυψη του ΣμηΕΑ. Με τον κανονισμό να έχει διαμορφωθεί με βάση τις αρχές του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), η χώρα μας θα είναι ήδη έτοιμη για να ενσωματώσει τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς στο μέλλον. Επειδή πολλά έχουν γραφτεί, αλλά με τρόπο που δύσκολα γίνεται κατανοητός σε κάποιες περιπτώσεις, στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε με απλό τρόπο.



Χωρίς drone, αυτές οι μαγευτικές εικόνες της χώρας μας θα στοίχιζαν μια περιουσία.

Αρχικά, υπάρχει ένας κύριος διαχωρισμός μεταξύ των πτήσεων σε απόσταση μικρότερη ή μεγαλύτερη των 50 μέτρων από το χειριστή. Αν πετάτε το drone σε μικρότερη απόσταση από τα 50 μέτρα, δε χρειάζεται να κάνετε απολύτως τίποτα, ούτε να δηλώσετε το ίδιο το drone, ούτε να καταθέσετε «σχέδιο πτήσης» και φυσικά δε χρειάζεται να έχετε περάσει κάποια εκπαίδευση ή να έχετε ασφαλίσει το drone σας. Φυσικά, και σε αυτή την περίπτωση ισχύουν οι νόμοι και οι ηθικοί κανόνες. Για παράδειγμα, δεν μπορείτε να πετάξετε ένα drone κοντά σε αεροδρόμια, δηλαδή σε απόσταση μικρότερη των χιλιομέτρων από την περίμετρό του. Από την άλλη, δεν είναι σωστό να πετάτε πάνω από τα σπίτια των γειτόνων σας ή σε μια παραλία σε χαμηλό ύψος όπου θα καταγράφονταν ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου καθώς έτσι παραβιάζετε την ιδιωτικότητά του.

Ξεφεύγοντας από το όριο των 50 μέτρων, υπάρχει ένας διαχωρισμός σε τρεις κατηγορίες, με την πρώτη κατηγορία, την «Ανοιχτή» να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς σε αυτή πρόκειται να ενταχθούν οι περισσότεροι χρήστες. Όμως, σε αυτή την κατηγορία υπάρχει ένας ακόμα βασικός διαχωρισμός που έχει να κάνει με τη φύση των πτήσεων του drone, δηλαδή αν είναι ερασιτεχνικές ή επαγγελματικές. Στην Ανοιχτή κατηγορία λοιπόν, είτε η πτήση είναι ερασιτεχνική είτε επαγγελματική, ο χειριστής θα πρέπει να έχει απ’ ευθείας οπτική επαφή με το drone, το οποίο θα πρέπει να ζυγίζει κάτω από 24 κιλά. Η μέγιστη απόσταση από τον χειριστή είναι τα 500 μέτρα, ωστόσο το ύψος περιορίζεται στα 400 πόδια (122 μέτρα). Επειδή οι περισσότεροι χρήστες, όπως αναφέραμε, θα εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία, αφού σίγουρα θα θέλουν να ξεφύγουν από τα 50 μέτρα, θα πρέπει να ακολουθήσουν κάποια βασικά βήματα.



Η πτήση πάνω από συγκεντρώσεις προσώπων απαιτεί άδεια για επαγγελματική χρήση και να πληρούνται κάποιες συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας.

Στην Ανοιχτή κατηγορία, είτε για ερασιτεχνική, είτε για επαγγελματική χρήση, θα πρέπει αρχικά να καταγραφεί το drone και ο χειριστής σε ειδικό μητρώο της ΥΠΑ. Αυτό θα γίνεται με μια απλή αίτηση μέσα από το site της ΥΠΑ και δεν θα έχει κάποιο κόστος. Στην πορεία θα πρέπει κάθε φορά που θα πετάξετε να καταθέτετε «σχέδιο πτήσης», δηλαδή να δηλώνετε την περιοχή πάνω από την οποία θα πετάξει το drone. Αυτό θα μπορεί να γίνει και μέσω ενός app από το smartphone ή το tablet σας και επίσης δεν υπάρχει κάποια χρέωση. Σε αυτό το σημείο σταματούν οι υποχρεώσεις για την Ανοιχτή κατηγορία όταν πρόκειται για ερασιτεχνική χρήση. Σημειώνουμε ότι για την ερασιτεχνική χρήση απαγορεύεται η πτήση του drone πάνω από συγκεντρώσεις προσώπων, ενώ η πτήση, είτε με οπτική επαφή, είτε μέσω οθόνης, θα πρέπει να γίνεται εντός ημέρας, από μισή ώρα πριν από την ανατολή του ηλίου έως μισή ώρας μετά από τη δύση του ηλίου.

Παραμένοντας στην Ανοιχτή κατηγορία, αλλά για επαγγελματική χρήση, ισχύουν όσα αναφέραμε παραπάνω, αλλά χρειάζονται… χρήματα και κάποιες επιπλέον διαδικασίες. Αρχικά, από τη στιγμή που αναφερόμαστε σε επαγγελματική ή εμπορική χρήση, θα πρέπει να υπάρχει άδεια από την ΥΠΑ, η οποία απαιτεί πληρωμή παραβόλου, έχει ετήσια ισχύ και η ανανέωσή της απαιτεί και πάλι πληρωμή παραβόλου. Συνεχίζοντας με τις διαδικασίες και τις πληρωμές, ο χειριστής θα πρέπει υποχρεωτικά να παρακολουθήσει κάποια μαθήματα και να λάβει τη σχετική πιστοποίηση, ενώ όσον αφορά το drone, αυτό θα πρέπει να ασφαλιστεί. Σε αυτή την περίπτωση όμως, μπορείτε να πετάξετε το drone πάνω από συγκεντρώσεις προσώπων αρκεί να πληροίτε κάποιες συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας.



Τα drones μπορούν να βρουν εφαρμογή στους κλάδους των κατασκευών, των μεταφορών, της εποπτείας, της γεωργίας, της κατάσβεσης πυρκαγιών, της έρευνας και διάσωσης, αλλά και στην ακαδημαϊκή έρευνα, τον κινηματογράφο και την παραγωγή βίντεο.

Αφήνοντας την «entry-level» Ανοιχτή κατηγορία, υπάρχουν δύο κατηγορίες για εμπορική χρήση, η Ειδική και η Πιστοποιημένη. Στην Ειδική θα πρέπει, εκτός από όλα τα παραπάνω, να πάρετε άδεια πτητικής λειτουργίας, η οποία χορηγείται εφόσον προσκομίσετε σχέδιο αξιολόγησης κινδύνων ασφαλείας, εγχειρίδιο πτητικής λειτουργίας και ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Φυσικά, όπως αναφέραμε, θα πρέπει να έχετε εγγράψει το drone στο μητρώο της ΥΠΑ και να έχετε πληρώσει το παράβολο. Στην περίπτωση της Πιστοποιημένης κατηγορίας, απαιτείται η νηολόγηση του αεροσκάφους σε ειδικό μητρώο και η έκδοση πιστοποιητικού αξιοπλοΐας. Ο χειριστής αυτής της κατηγορίας θα διαθέτει ειδική εκπαίδευση, το περιεχόμενο και οι εξετάσεις της οποίας θα καθοριστούν. με απόφαση του διοικητή της ΥΠΑ. Ωστόσο, η Ειδική και η Πιστοποιημένη κατηγορία είναι… ειδικές περιπτώσεις και δε θα απασχολήσουν τη συντριπτική πλειονότητα που εντάσσεται στη Ανοιχτή κατηγορία.

Ο νέος κανονισμός ήταν αναμενόμενος και η εφαρμογή του επιτακτική καθώς σχεδιάζεται η χρήση των drones για πληθώρα εφαρμογών. Οι αντίστοιχοι κανονισμοί στις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να ενισχύσουν την οικονομία ων ΗΠΑ με 82 δις δολάρια και να δημιουργήσουν 100.000 νέες θέσεις εργασίας την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με την αμερικανική Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας (FAA). Βέβαια, όλα αυτά με βάση την εφαρμογή των drones στους κλάδους των κατασκευών, των μεταφορών, της εποπτείας, της γεωργίας, της κατάσβεσης πυρκαγιών, της έρευνας και διάσωσης, αλλά και στην ακαδημαϊκή έρευνα, τον κινηματογράφο και την παραγωγή βίντεο.

Μπορεί τα drones να μην έχουν κατακτήσει ακόμα τον ελληνικό ουρανό, αλλά αυτό θα γίνει σίγουρα κάποια στιγμή και είναι καλό που θα βρει τη χώρα έτοιμη από πλευράς κανονισμού. Έτσι, θα υπάρχει ασφάλεια, προστασία των ιδιωτικότητας και του περιβάλλοντος, χωρίς να έχει ο καθένας… τους δικούς του κανονισμούς.



Διάβασε επίσης
ΕΙΔΕΣ ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Είδες πρόσφατα
Κλείσιμο
Είδες πρόσφατα